Norint sukurti naują miško techniką reikia užsidegimo ir atkaklumo

Vyr. inžinierius Aki Pyykkö

Vyr. inžinierius Aki Pyykkö

Naujos miško technikos serijos kūrimas ir gamyba yra kelių etapų procesas, kuris trunka mažiausiai keletą metų. Žvilgtelėję į žmonių nepastebimą inžinerinį darbą, matome komandą, kurią įkvepia problemų sprendimas, ji užsidegusi dėl savo darbo ir jos neatgraso faktas, kad šios komandos indėliui pamatyti prireikia ne vienų metų. 

Naujos miško mašinų serijos metmenys pradedami rengti vos tik pristatoma ankstesnė serija. Tačiau, kol ji pasiekia miško ruošos vietas, praeina daug laiko. Inžinerinis darbas pagrįstas nuolat kintančiais klientų poreikiais, apie kuriuos JOHN DEERE gauna informaciją iš daugybės šaltinių, visų pirma iš savo klientų ir mašinų operatorių, su kuriais gamybos inžinierius Timo Laitinen ir vyr. inžinierius Aki Pyykkö bendrauja asmeniškai ar padedant klientų sąveikos komandoms.

Kadangi tai yra visame pasaulyje esančių klientų poreikiai, jie neišvengiamai labai skiriasi. Tačiau vyrauja tam tikros tendencijos, kurios nepriklauso nuo rinkos. “Mašinos savininkui našumas vis dar yra svarbiausias dalykas. Tačiau šiais laikais turėti veikiančią mašiną nebepakanka. Dabar suprantama, kad operatoriaus savijauta prisideda prie didesnio mašinos našumo”, – sako T. Laitinen.

Naudojimosi mašina ir darbo eigos patobulinimas yra ta tendencija, kuri atsiduria inžinierių braižymo lentoje, nagrinėjant įvairiais aspektais. Šiaurės Europoje vyrauja ilgametės darbo gerovės ir ergonomikos tradicijos, tačiau ir gerai suderintos Pietų Amerikos gamybos sistemos reikalauja, kad operatorius turėtų geriausias įmanomas sąlygas.

Nuo inžinerijos iki bandymų ir gamybos

JOHN DEERE naujos miško mašinų serijos inžineriniai darbai inicijuojami pagal kasmet patvirtintą portfelio planą. Šiuo metu vyksta nauja peržiūra, kurios tikslas – dešimtmečio posūkis.

“Iki tol viskas gana akivaizdu”, – pastebi T. Laitinen. Kai kurie projektai, patvirtinti, kad būtų parengti, yra labai svarbūs plėtros projektai, kuriuos vykdant rinkai bus pateiktos visiškai naujos technologijos. Todėl kūrimo ir gamybos ciklas taip pat yra ilgesnis.

“Naujoms technikos funkcijoms suprojektuoti reikia laiko, kad būtų sukurta ir išbandyta konstrukcija ir kontrolės sistema”, – paaiškina A. Pyykkö.

Norint sukurti naują miško mašinų seriją, būtinas darnus komandinis darbas. 23 inžinierių komandai, kuriančiai miško mašinas, galios sistemas ir transmisijas, vadovauja Timo Laitinen, kuris prižiūri vykdomą veiklą ir užtikrina, kad būtų pasiekti tikslai. Komandos vadovas A. Pyykkö vadovauja medkirčių projektui ir kartu su komanda atsako už praktinį įgyvendinimą. Be mechanikos inžinierių, projekto komandą sudaro rėmo, galios sistemų ir elektros sistemos inžinieriai, taip pat hidraulikos ir automatikos sričių specialistai, kurie reikalingi visoms projekto dalims įgyvendinti.

Projekto apibrėžimo etapas trunka nuo vienų iki dvejų metų. Per šį laikotarpį kritiškai peržiūrimi visi nauji klientų poreikiai.

 

"Turėti veikiančią mašiną nebepakanka. Dabar suprantama, kad operatoriaus savijauta prisideda prie didesnio mašinos našumo."
– Timo Laitinen –

 

Engineering Manager Timo Laitinen

Operatoriai yra pagrindinis veiksnys 

JOHN DEERE miško technika patenka į skirtingą aplinką, kur įvairios sąlygos daro įtaką mašinų apkrovai ir jų naudojimo būdui. Projektuojant turi būti atsižvelgiama į tokius veiksnius kaip temperatūrą, vietovės statumą, medienos rūšis, jos svorį ir skirtingų sortimentų pasirinkimas.

Dar svarbiau nei darbo sąlygos yra žmogus, kuris dirba su mašina. Kiekvienoje rinkoje yra išskirtinių atvejų: kai kurie operatoriai labai gerai prižiūri techniką ir net nusiauna batus lipdami į kabiną; kiti kreipiasi dėl techninės priežiūros tik tada kai neužsiveda variklis.

“Didžiausi darbo įpročių skirtumai atsiranda dėl skirtingos operatorių kvalifikacijos, apmokymo, patirties ir pasirinkimų”, – pastebi T. Laitinen. Operatorių mokymų lygis visame pasaulyje labai skiriasi, o mokymai net ne visur prieinami. Daugelis darbo modelių pagrįsti asmeniniu pasirinkimu arba įsitvirtinusiais įpročiais, o ne techninėmis priežastimis. 

“Rąstus medvežėje galima stabilizuoti atrėmus į galinį bortą, apkraunant galinį bortą, arba ant vežimėlio pagrindo, apkraunant griebtuvo laikiklį. Turime atsižvelgti į abu dalykus.”

Motyvuoja procesas ir tikslas 

Kai savo indėlį pamatote tik kas kelerius metus, jums reikia kitų motyvacijos šaltinių. Koks geriausias dalykas, susijęs su naujų miško mašinų projektavimu?

“Taip, esu labai uolus dirbdamas šį darbą. Man patinka žiūrėti į dalykus skirtingais aspektais ir nagrinėti planus ar 3D modelius. Tai taip įdomu”, – tvirtina A. Pyykkö.

T. Laitinen pripažįsta, kad tiek jį, tiek pavaldinius motyvuoja daug veiksnių. Daugeliui jų pagrindinis motyvuojantis dalykas yra aukštosiomis technologijomis pagrįstas gaminys, kurio užbaigimas nėra vienintelis tikslas. Vertinamas problemų sprendimas ir mokymasis visą šį laiką.

“Svarbiausia, žinoma, užbaigti gaminį ir išgirsti klientų atsiliepimus. Tačiau tai gali įvykti praėjus ne vieneriems metams po faktiškai įdėtų pastangų. Iki to laiko, kol išgirsite gerus atsiliepimus, galite labai tuo ir nesidžiaugti, nes jau esate užsiėmę naujais projektais. Labiausiai vertinu projekto apibrėžimo etapą: susitarimą dėl to, kas bus padaryta”, – sako T. Laitinen.

Perskaitykite visą straipsnį


TEKSTAS: ANNE KASTARINEN, NUOTRAUKOS: JOHN DEERE